Země: Norsko, Oblast: Sjoa & Otta

zde přibude kajakářská mapa

Upozornění: info o řekách je stále ve vývoji! (například fotky vodních stavů a “vodočtů” ještě dodáme..) Nikdy nespoléhejte jen na informace z webu, vždy hlavně spoléhejte na sebe!! H2Omaniaks.com nezodpovídá za vaše činy ani za vaše rozhodnutí. Pokud na některé z řek zjistíte nějakou změnu, budeme rádi, když nám to napíšete.

Řeka má ještě pár úseků nad Riddersprangetem, snad je letos sjedeme a doplníme :-)

!! Aktuálně: v zimě 2010/2011 byly na Sjoe obrovské povodně a koryto je lehce přeskládané, vodočet neplatí tak jako dříve a ani popisy úseků nemusí přesně odpovídat. Postupně doplníme i info o změnách na jednotlivých úsecích. Zatím máme sjetý d) Playrun – na kterém pár drobných změn je, ale nic zásadního a žádný problém.

Jak to na Sjoe vypadalo v prosinci 2010 koukněte zde na videu (-27 stupňů a hotové ledové peklo v korytě řeky..)

Online vodočet (ten zde popisovaný v Heidalu): www.riverflow.no

Úseky: a) Ridderspranget, b) Brurusten, c) Asengjuvet, d) Playrun, e) Esíčko + slalomka, f) Amot

a) Ridderspranget (duben až září /)

Nasedací místo: Pod vodopádem Ridderspranget – pojedete po silnici č 51 od Randsverka, až bude odbočka doleva na turistickou zajímavost (takovej ten zamotanec). Tam po cestě dolů až na parkoviště a pak asi 50m pěšky k vodě.

(gps: xx, yy, zz)

Vysedací místo: Za silničním mostem u kempu Nybrua (viz tip!) nalevo. Případně je možné pokračovat dál úsekem Brurusten. K mostu se dostanete při cestě z Randsverka dolu na Heidal. Až přijde odbočka doprava na Murudalen, tak odbočte, až dojedete k mostu, jste na místě :-)

Obtížnost: WW3-5 (6,X) , délka: 8km, čas: 2-3 hod

Vodočet: V Nedre Heidal (Faukstad) za mostem. U kajakcentra pěšky doprava po pěšině kolem garáží dolů po schodech. 40 – 70 cm.

Vodočet po podovodni v zimě 2010/2011: doplníme časem, až zjistíme od Norů nebo až to klesne a sjedeme to :-)

Popis: Hned u nasedání si užijete kupu legrace- nasedá se skluzem ze skály. Doporučuju předklon, jinak to může bolet.. Hned na úvod vás čeká esíčko s pár poctivými válci za zatáčkou a na levé straně s vracákem=kolovadlem před skálou. Pak následuje vodnatá WW3, vlny, válce. Ale nic záludného. Po nějaké době přijde první obtížný stupeň. Je nutné včas zastavit u levého břehu. Těsně na stupněm už to moc nejde, ale měl by být v čas poznat. Cest je na něm hned víc, ale ani jedna není rozhodně snadná a zadarmo. Dá se jet skokem uplně vpravo. Případně pak některou z cest nalevo. Uvidíte sami. Každopádně pokud sebou nemáte nikoho, kdo ten úsek zná, doporučuju projít si nasledujícíh 500m pěšky. Protože pak následuje většinou nesjízdný (ono by to šlo..) vodopád, nad kterým je mega válec a peřej. Nicméně je nutné zastavit ještě NAD peřejí. Pak už to na 90% nevyjde…Vodopád se dá opět přenést zleva. Pak řeka pokračuje trošku ostřejším tempem, než nahoře. Je sevřenější a ještě vás čeká jedno bezva místo WW4-5. Pokud ho nebudete chtít jet na oči rovnou, dá se přistát nalevo a nakouknout, co vás čeká – pár válců, vlny a jeden krutoválec, ale je v něm bezva cesta. Pak se údolí otevře a následuje opět hezká trojka. Ještě vás čeká jedno esíčko s pěknou dírou nalevo, ale je to poznat i během jízdy a dá se stihnout vyhnout. No a pak už následuje závěrečná skalnatá soutěska, kde nic těžkýho není a most. Za kterým nalevo končíte. Nebo případně můžete pokračovat úsekem Brurusten.

Tip: Super spaní je u mostu kde se končí (viz vysedací místo). Je to psaný jako kemp, ale nic se tam neplatí. Jsou tam kadibudky a je to u vody. Ovšem se může stát, že už tam někdo kempovat bude.

a tady bude pár fotek, jestli už nějaký někde na webu máme

__________

b) Brurusten (duben až září / )

Nasedací místo: Za silničním mostem u kempu Nybrua (viz tip!) nalevo. K mostu se dostanete při cestě z Randsverka dolu na Heidal. Až přijde odbočka doprava na Murudalen, tak odbočte, až dojedete k mostu, jste na místě (nebo také viz vysedací místo úseku Ridderspranget)

Start place:(gps: xx, yy, zz)

Vysedací místo: Když pojedete od nasedacího místa, tak až přijde odbočka doprava na štěrkovou cestu, se závorou (měla by být otevřená). Po cestě sjeďte dolu, na konci u řeky je velký plac, kde se otočí i bus. Občas odsud jezdí také norští rafteři.

Obtížnost: WW3-5, délka: 2km, čas: 1-2 hod

Vodočet: V Nedre Heidal (Faukstad) za mostem. U kajakcentra pěšky doprava po pěšině kolem garáží dolů po schodech. 30 – 60 cm.

Popis: Ještě než nasednete, je dobrý projít kempem a zajít po pěšině na levém břehu podívat se na první místo. Jsou to 3 válce WW5. Za 50-60cm jsou celkem velký, za nižší vody postupně mizí a otvírají se. Hlavně druhý by mohl trochu potrápit. A když potrápí, čeká vás třetí- vejvárek přes celou řeky, kam je lepší najíždět při smyslech a hlavou nahoru. Pak následují kousek lehčí peřejky a kousek před koncem přijde tzv. Nedre Trasafoss, takovej sladík se skokem. Doporučuju před jízdou prohlédnout. Opět WW5, přenášení případně zprava. Asi 200m za tímhle místem už je konec, na levém břehu.

Tip: Spaní viz tip u a). Případně by se dalo spát i u vysedacího místa.

a tady bude pár fotek, jestli už nějaký někde na webu máme

__________

c) Asengjuvet (duben až září / )

Nasedací místo: Při cestě od Heidalu směrem na Randsverk odbočte na Murudalen. Až bude (až za rovinkou) odbočka doleva na prašnou cestu se závorou, sjeďte po ní dolů k vodě. Na konci je velký plac. (nebo také viz vysedací místo úseku Brurusten)

(gps: xx, yy, zz)

Vysedací místo: U silničního mostu v Heidalu.

Obtížnost: WW3-4, délka: 14km, čas: 3-4 hod

Vodočet: V Nedre Heidal (Faukstad) za mostem. U kajakcentra pěšky doprava po pěšině kolem garáží dolů po schodech. 50 – 70cm

Vodočet po podovodni v zimě 2010/2011: ještě nemáme zjištěno a vyzkoušeno, ale dá se odhadovat, že 20-40cm bude akorát (tzn i když bude vodočet na suchu – začíná na 30cm)

Popis: Celý úsek je v soutěsce, která je těžko přístupná ze silnice. Ovšem nic extra záludného vás tu nečeká. Jen jedno místo cca v půlce celého úseku. Nejdříve větší vlny, pak zatáčka doprava. Najíždějte zleva a pak rychle doprava. Nalevo jsou potom obrovské válce a díry. Držej, nepouštěj! … Pak opět řeka pokračuje ve stejném stylu jako před tímto místem. Ještě si dávejte pozor na karfioly a podemletí v pravoúhlých zatáčkách proti skalám. Pod mostem, kde budete končit je bezva playspot na pravé straně.

Tip: Spaní viz tip u a). Případně by se dalo spát i u nasedacího místa. Asengjuvet se dá jet i za větší vody, ale je dobrý ten úsek znát. Za nižší vody budou ze začátku místama mělčiny.

__________

d) Playrun (duben až říjen / )

Nasedací místo: U silničního mostu v Heidalu.

(gps: xx, yy, zz)

Vysedací místo: V Nedre Heidal u fotbalového hřiště na levém břehu. Řeka se zde děli na dvě ramena. Je to těsně před základnou norského Sjoa raftingu. Případně u dalšího silničního mostu – za Nedre Heidal.

Obtížnost: WW2-4, délka: 13km, čas: 2 hod

Vodočet: V Nedre Heidal (Faukstad) za mostem. U kajakcentra pěšky doprava po pěšině kolem garáží dolů po schodech. 30 – 140 cm (dá se jet i za 250, ale to už je povodňová voda..)

Vodočet po podovodni v zimě 2010/2011: na stejném místě, ale 50cm je cca stejná voda jako před povodní 90-100cm. Takže minimální stav bude zřejmě v mínusu

Popis: Na tomto úseku vás nic záludného nečeká. Je zde také dost pravděpodobné, že potkáte některou z raftovacích společností, které tu jezdí. V červenci a srpnu tu také rajtuje česká CK. Těsně před koncem celého úseku, hned za vodočtem (je vidět i z vody, po podjetí železného mostu nalevo) je jediné místo, kterému je dobré se vyhnout. Je to velký válec uprostřed řeky. Dá se objet v pohodě zleva. Zprava jde také objet. Samozřejmě, čím víc je zde vody, tím některá místa rostou a jsou obtížnější.

Tip: Spaní viz tip u a). Pokud máte sebou rodeovky a je spíš nižší stav (40-65cm) tak před železným mostem na pravé straně je vlna, na které se tu občas jezdí závody. Pokud je vyšší voda, vln a míst na blbnutí si najdete kupy… Dá se také spojit se splouváním následujícího úseku.

__________

e) Esíčko a slalomka (duben až září / )

Nasedací místo: V Nedre Heidal u fotbalového hřiště na levém břehu. Řeka se zde děli na dvě ramena. Je to těsně před základnou norského Sjoa raftingu. Případně u dalšího silničního mostu – za Nedre Heidal (při pohledu po proudu řeky).

(gps: xx, yy, zz)

Vysedací místo: Na konci slalomové tratě na pravý břeh – za dřevěným mostíkem. Auto můžete nechat buď na levém břehu, pokud se vám podaří trefit odbočku za odpočívadlem. Případně na pravém břehu v kempu u slalomové tratě – odbočka na kemp je značená, v Sjoe doprava přes most a opět doprava nahoru po cestě do kempu.

Obtížnost: WW2-4, délka: 4km, čas: 1 hod

Vodočet: V Nedre Heidal (Faukstad) za mostem. U kajakcentra pěšky doprava po pěšině kolem garáží dolů po schodech. 30 – 90 cm (dá se jet i za více, ale opět je dobré to už znát..)

Popis: Ze začátku řeka pokračuje stylem playrunu, až přijde silniční most a za ním pak zatáčka doprava, blíží se esíčko. Je dobré si přistát buď před zatáčkou nalevo, nebo v zatáčce na pravo ve velkém vracáku. Pak se řeka stáčí z5 – tedy doleva, je lepší najíždět při levé straně, vpravo jsou válce. Pak následuje krásná skalnatá soutěska s klidnou vodou a až se soutěska otevře, jste u slalomky. Za tou u dřevěného mostíku nezapomeňte zkončit, pokud nechcete jet úsek Amot.

Tip: Spaní viz tip u a). Jinak se dá samozřejmě přespat v kempu u slalomky.

__________

f) Amot (duben až září / )

Nasedací místo: Pod nebo nad slalomovou tratí (viz popis předešlého úseku)

(gps: xx, yy, zz)

Vysedací místo: Až se řeka uklidní a opět rozšíří, bude se dělit na dvě ramena, jeďte do levého a hned v prvním velkém vracáku zastavte a vyběhněte k silnici. Auto si nechte (při cestě shora) na levé straně silnice na odpočívadle (autobusová stanice?), ještě před mostem přes Lagen.

Obtížnost: WW4-5, délka: 2km, čas: 1-2 hod

Vodočet: V Nedre Heidal (Faukstad) za mostem. U kajakcentra pěšky doprava po pěšině kolem garáží dolů po schodech. 20 – 70 cm

Popis: Úzká skalnatá soutěska se spoustou vody, kde ne vždy je možné vysednout a přenést, případně prohlédnout. Ovšem celý úsek se dá projít po břehu před splouváním. Ze začátku je klid, pak přijde pravotočivá zatáčka a řeka trochu zrychlí. Je dobré najíždět zprava a přistát si před esíčkem. Případně si celou peřej prohlédnout. Nájezd z pravého vracáku. Od středu doleva je válec. WW5. Pak následuje o stupeň lehčí část, ovšem pořád dávejte pozor na karfioly a díry. Všeobecně je lepší jet s proudem a moc si s vracáky nezahrávat (hlavně za větší vody) Pak přijde silniční most (přes který jste jeli do kempu u slalomky), na tomhle mostě skvěle funguje „autobusový efekt“ :-) A přímo pod mostem je válec, který zvrchu nevidíte. Je lepší ho najíždět ze středu doprava. V levé části válce se dá jezdit nedobrovolné rodeo… Pak to zase chvíli jenom bublá a vaří u stran a pak doporučuju přistát napravo a jít se podívat. Řeka se láme dolů a správný nájezd z vody vidět není. Ideální je levý střed (i když, co je ideální, že?) a pak makat a snažit se nikde nezůstat, většina válců po boji vyplachuje Hlavně nekrysit, je tu hluboko a podemleto. V úzké části (cca 3-4metry široká) je za stavu 60cm a víc válec, ale není tak hrozný, jak vypadá. Pak přijde laguna a kousek klidu. Tady se vydejchejte, a případně běžte mrknout na další peřej. Opět je nejlepší cesta levým středem a pak doleva nebo doprava. Na prostředku je válec. Po chvíli ale taky vyplachuje ;-) No, a potom už jen rychlý proud mezi skálami, rozšíření, rozdělení na dvě ramena a hurá do levého, kde se končí. K soutoku s Lagenem už nic zajímavého není.

Tip: Spaní viz tip u a). Jinak se dá samozřejmě přespat v kempu u slalomky. Amot je dobrý jezdit spolu s esíčkem a slalomkou (e)), abyste se trochu rozhýbali :-) Na Amotu se každý rok v červenci jezdí známý extrémní závod Sweet Rumble BoaterX v rámci Sjoa river festivalu.

Další blízké řeky: Lagen, Otta, Store Ula, Bovra, Veo

Líbil se Vám příspěvek? Nebojte se kliknout níž ;o)