Jediné, co tu jaksi nehraje, je horní držení a na něm dva XLR vstupy. Na druhý pohled už je ale jasné, že uvnitř kompaktního nenápadného těla XA10 se ukrývá dospělá velmi kvalitní HD kamera s profesionálními funkcemi. Pojďme se na tento nový technický přírůstek do naší H2Omaniaks production podívat blíže.

Aktualizováno – na konci článku se dočtete o novinkách roku 2013 – modelech Canon XA20 a Canon XA25. Čím se liší? Co mi po 2 letech na XA10 chybí? Přesně to, co mají XA20 a XA25!

Katalogové údaje a hodnoty od výrobce necháme katalogům a oficiálním informacím a zde se podíváme nato, jak jsem se s XA10 stihl seznámit já během dvouměsíčního cestování po Indii a Nepálu. Předem snad ještě musím napsat, že jsem z kamery opravdu nadšený, což nejspíš je znát i z následujícího textu – recenze, chcete-li. Nic ale není dokonalé, takže na konci článku jsem dal dokupy přehledně hlavní klady a i pár záporů.

Kamera Canon XA10 v akci v Himalájích

Kamera Canon XA10 v akci v Himalájích

Horní držení aneb jak snadno točit souběžnou jízdu, třeba na slonech

První, čím si mě XA10 získala ještě před uvedením na trh, byla kombinace malých rozměrů a pokročilých funkcí. Další nepříliš obvyklá a mnou velmi vítaná možnost je sundavací horní držadlo. Jeho sundáním z XA 10 kameru ochudíme o zvukové XLR vstupy a jejich ovládací prvky, o druhou spoušť a o druhou kolébku zoomu, ale zároveň se tak z kamery stane na pohled úplně běžná spotřebka. A myslím, že nejeden z nás se setkal se situací, kdy by potřeboval vypadat „jako obyčejný turista“ (ať už kvůli reakcím okolí, trémě natáčeného, potřebě nevypadat „že mám v ruce drahou kameru“…).

Kamera Canon XA10 - horní držení

Kamera Canon XA10 - horní držení

O výhodách horního držení asi není potřeba se příliš rozepisovat, je to v podstatě nezbytné pro záběry z podhledu, od země, od hladiny vody či z jakkoli hůře přístupného místa, kam nejde strčit pořádně ruka. Podstatně lépe se točí i pohyb, souběžná jízda např. na skateboardu, na slonovi, projíždějící kajakář… Kameru bez horního držení už bych osobně nechtěl. Kdo by měl pocit, že horní držení nepotřebuje, může pořídit levnější model Canon Legria HF G10, který se ještě liší poloviční vestavěnou pamětí – má 32GB, jinak je stejná. XA 10 má 64GB, což stačí pro necelých 6 hodin záznamu v nejvyšší kvalitě, ke které se dostanu o odstavec dále. Obě paměti jsou typu flash. Paměť lze rozšířit o paměťové karty SD, SDHC i SDXC a to rovnou o dvě, protože kamera má dva sloty.

Vidí široko, daleko, za šera a brilantně si poradí s mou rozklepanou rukou

Kamera Canon XA10 na stativu..

Kamera Canon XA10 na stativu..

Malá kamerka naštěstí neznamená malý snímací čip. Konstruktéři z Japonského Canonu použili jeden čip HD CMOS Pro (známý z profi řady XF) o velikosti 1/3 a namačkali na něj „pouze“ 2Mpx. Méně je někdy více, což zde platí dvojnásob. Dva miliony pixelů pro Full HD video stačí akorát a v praxi to znamená, že plocha jednotlivých pixelů může být podstatně větší, než kdyby na stejné velikosti čipu bylo namačkáno třeba šest milionů pixelů. A právě toto je jeden z důvodů, proč zvládá kamera točit ve špičkové kvalitě téměř bez šumu i za špatných světelných podmínek. Co mě opět velmi potěšilo je již v základu širokoúhlý záběr, v přepočtu na 35mm film ohnisková vzdálenost Canonního HD objektivu začíná na příjemných 30,4mm a končí s desetinásobným optickým zoomem na 304mm. Kvalitním záběrům točeným „z ruky“ velmi napomáhá také stabilizace obrazu, která mě opravdu překvapila svou až neuvěřitelnou účinností. Takřka bez nadsázky mohu říct, že i když se mi ruka viditelně třásla, stabilizace obraz udržela naprosto klidný a nehybný. Jediné, co stabilizace absolutně nezvládala byl bláznivě houpavý krok slona a jízda šílených nepálských rally-autobusáků.

Full HD video kamera zaznamenává do dnes již standartního formátu AVCHD s maximálním datovým tokem 24Mb/s, což je dostatek pro naprosto dechberoucí, čistý a ostrý obraz. Kromě prokládaného režimu 50 půlsnímků za vteřinu (50i) je k dispozici také kreativnější filmový režim s 25 celými snímky za vteřinu (25p). Ačkoli videokameru této třídy člověk nepořizuje s úmyslem fotit, má XA10 i tuto funkci. Udělat fotku je možné i v průběhu natáčení. Tu ale můžete úplně stejně vytvořit ze záběru i dodatečně. Fotografie budou vždy maximálně v rozměru Full HD – tedy 1920 x 1080px. Na cestách se mi nakonec fotky z natočených záběrů hodily, protože nejsou datově až tak velké, pro použití na Facebook a podobně jsou v rámci možností docela kvalitní a šlo je bez jakýchkoli úprav nahrávat na internet – i ze zemí jako je Indie a Nepál, kam rozhodně rychlý internet do kaváren ještě nedorazil.

Kamera Canon XA10 nad inverzí :)

Kamera Canon XA10 nad inverzí :)

Přístup k menu a veškerým nastavením, které nemají svá vlastní tlačítka, lze pouze přes velký dotykový LCD displej s úhlopříčkou 88mm a s 922 000 pixely. Rozlišení je s trochou cviku dostatečné i pro manuální ostření během natáčení. Pro stoprocentně ostré záběry ale je možné zapnout asistované ostření, kdy se při pohybu ostřícím kroužkem na displeji zobrazí výřez zvětšený na 100%, eventuelně výtečnou funkci Peaking – která barevně zvýrazní hrany, na které je v danou chvíli zaostřeno (možno vybrat ze tří barev zvýraznění, stejně tak je možné v tomto režimu přepnout monitor do černobílé barvy). Ze začátku jsem se bál, že se věčnými dotyky displej brzy poškrábe, protože jak v Indii, tak v Nepálu je ve městech a v nižších polohách velmi prašno, ale zdá se, že sklíčko displeje si s tím poradilo docela dobře. Vedle LCD se nachází dvě tlačítka, jejich funkci je možné si v menu nastavit. Mě se ale osvědčilo nechat zde přednastavené přepínání ostření auto/manuál a zapínání zesílené stabilizace obrazu. Snímaný obraz je možné také kontrolovat přes vytažitelný barevný elektronický hledáček (EVF) o úhlopříčce 6mm s 260 000 pixely. EVF mi k srdci ale moc nepřirostl a v protisvětle jsem si raději velký displej nějak zastínil a používal ten. Co se mi osvědčilo ale je nastavení zobrazování bílé vodorovné linky uprostřed displeje pro lepší kontrolu roviny záběru. I když, v Himalájích těžko hledat rovinu ;o)

Od úplné automatiky až po manuál a hromady všemožných nastavení

Kamera Canon XA10 v inverzi :)

Kamera Canon XA10 v inverzi :)

S natočením co nejlepších záběrů kamera pomáhá jak jen může a co si budem povídat, docela se jí to daří. Je možné vybrat si ze tří základních režimů – auto, manual a cinema. Já celé dva měsíce točil na manual, ve kterém si člověk může zvolit, co chce nastavovat sám a co nechá nastavovat elektroniku. V mém případě jsem na ní většinou nechával nastavování clony, rychlosti závěrky a zisku. Osvědčilo se mi nastavovat si sám vyvážení bílé. Z mnoha podpůrných režimů jsem pak využil krom základního především noční režim – pro snímání bez šumu v horších světelných podmínkách, v noci ve městě, na koncertě atd a občas režim západ/východ slunce, který pomohl například s kýčovitým východem slunce nad posvátnou řekou Gangou. Pro záběry v úplné tmě pak lze zapnout infračervený režim s bílým nebo zeleným obrazem.

A pomalu se blížím k závěru s mým poznáváním se s touto digitální kráskou. Krom mikrofonních  XLR vstupů zmíněných hned na začátku na těle kamery najdeme i jeden mikrofonní vstup s konektorem jack. Po připojení externího mikrofonu do tohoto vstupu se vypnou všechny automatické nastavení vestavěného mikrofonu a je potřeba si s tím pohrát ručně, bohužel pouze přes menu kamery, což trvá o něco déle než nastavení XLR vstupů, které mají pro ovládání svá vlastní tlačítka na držadle. Zvuk je možné i mixovat dohromady – částečně z vestavěného mikrofonu a částečně z externích. Druhý mnou často užívaný konektor je zdířka LANC pro připojení dálkového ovládání, které mám na rukojeti stativu. A poslední konektor, používaný především v rušných Indických ulicích při točení rozhovorů, byl k připojení sluchátek, abych měl kontrolu nad tím, co slyší mikrofon a jestli jsem snímání zvuku nastavil správně. Samozřejmě k připojení k PC nechybí USB 2.0 a výstupy videa – digitální HDMI a analogový kompozitní a komponentní výstup.

Kamera Canon XA10 u náastupiště na slony

Kolik stran ještě? Končíme, závěr a slibované klady a zápory

O funkcích kamery, možnostech nastavení a dalších vychytávkách by se dalo psát ještě mnoho stran. To ale nebyl můj cíl. Já se snažil popsat to, co mám pocit, že by mohlo zajímat většinu případných zájemců o tento víc než povedený kousek. Myslím, že Canon XA10 nenajde své spokojené uživatele jen mezi náročnějšími amatéry a menšími produkcemi, řekl bych, že XA10 bude cestovat i s televizemi všude tam, kde není z nějakého důvodu možné vézt či nést velké a těžké profesionální kamery a zároveň je nutná špičková kvalita obrazu. Ostatně, z mých materiálů pořízených jak v Nepálu tak v Indii budete také moc časem vidět mimo jiné i v České televizi pár reportáží v Objektivu, budiž to pozvánkou ke sledování :-)

Stručně a rychle:

+ velmi kompkatní rozměry a nízká váha

+ skvělá kvalita a ostrost záznamu (i za horších světelných podmínek)

+ sundavací horní držení (tedy možnost „neprofi“ vzhledu)

+ výborná stabilizace obrazu (s trochou cviku a nadsázky jde udělat z ruky téměř stativový záběr)

+ 2 XLR vstupy

+ široký záběr i bez předsádky (ekvivalent pro 35mm film: 30,4-304mm)

Drobná reklama, inzerce, upoutávky..

- méně přímých ovládacích prvků- většina funkcí se nastavuje přes menu

- u neoriginálních baterií neukazuje stav nabití (místo toho se objeví pouze otazník)

- nutnost dokoupit externí nabíječku (v základním balení lze nabíjení baterií pouze v kameře, což je u této kategorie od Canonu trošku úlet – spíše než že by to bylo nějaké zásadní mínus)

Doplnění červen 2013 – Canon XA20 a Canon XA25

V roce 2013 byly představeny nové modely této řady kamer a to rovnou dva – Canon XA20 a Canon XA25. Pokud mi po téměř 2 letech na XA10 začalo něco chybět, je to přesně to, co Canon XA20 a XA25 mají.

Oba nové modely mají navíc větší optický zoom – 20ti násobný.

Oba nové modely mají navíc možnost natáčet s 50ti snímky za vteřinu (tzn možnost plynulejšího a kvalitnější zpomalování záběrů)

Canon XA25 se od XA20 liší ještě nekomprimovaným výstupem HD-SDI, což ocení především studia.

Oproti XA10 mají oba nové modely také vestavěné wifi. Což mi ale srdce nerve, větší počet snímků za vteřinu a větší optický zoom (vzhledem ke špičkové kvalitě stabilizace, optiky i obrazu) bych ale ocenil hodně přehodně.

Milá inovace také potkala sluneční clonu – kterou jsem z XA10 za celou dobu vůbec nesundal – nově má sluneční clona vestavěnou krytku objektivu (XA10 jí má normálně sundavací) – takže už nehrozí, že jí někde zapomenete nebo ztratíte, zkrátka jen odklopíte klapku vestavěnou v cloně a točíte. A mimo to nová clona vypadá také lépe ;-) Pokud půjde koupit i samostatně, dostane jí moje XA10 na podzim ke svým 2. narozeninám – rozhodně to vyjde levněji než neustálé kupování nových krytek :D (po celou dobu jsem jinak neměl žádný problém, žádná reklamace. A to je kamera v akci každý týden.)

A už asi opravdu poslední doplnění – stěžoval jsem si také, že u neoriginálních baterií kamera neukazuje zbývající čas natáčení. Tak už jsou i neoriginální baterie, které ukazovat zbývající čas zvládají :-)

Aktuální ceny kamer najdete na Heureka.cz (Graf ceny produktu Canon XA10 poskytuje server Heureka.cz)

Kamery Canon řady XA s naší H2Omaniaks Production procestovaly půlku světa, natočily dokumentární film o TELEmarkovém lyžování TELEfilm a desítky komerčních, reklamních videí a propagačních klipů.

Text: Tomáš Mähring (www.foto-tom.cz)